Чи покарає Антимонопольний комітет МАУ?

МАУ ввела обмеження перевезення ручної поклажі на своїх рейсах. Цей крок повинен розглядати Антимонопольний комітет. Ось чому.

В січні цього року авіакомпанія «Міжнародні Авіалінії України» (далі – МАУ) повідомила про зміну норми перевезення ручної поклажі на своїх рейсах. Норми перевезення ручної поклажі почали діяти для всіх пасажирів і залежать наразі від базового тарифу та/або класу обслуговування, за яким куплено квиток.

Згідно нових норм базовий тариф для пасажирів, які придбали квитки, у вартість яких не входить перевезення зареєстрованого багажу, можуть взяти з собою на борт літака одне місце ручної поклажі вагою до 7 кг і розмірами не більше ніж 55х40х20 см, а також верхній одяг і парасольку. При цьому на офіційному веб-сайті розміщено повідомлення, що «будь-які додаткові особисті речі, наприклад, такі як пакети Duty Free, ноутбук, преса для читання, фотоапарат, бінокль, портплед та інші, повинні бути упаковані в місце ручної поклажі. Всі особисті речі пасажира, які не будуть упаковані в ручну поклажу, будуть вважатися окремим місцем ручної поклажі або багажу і будуть прийняті до перевезення тільки після сплати встановленого за їх перевезення тарифу».

Цікаво, що аналогічні зміни з 1 листопада минулого року ввели також авіакомпанії Ryanair і Wizz Air, які є лоукост перевізниками. Однак ці компанії обґрунтовували зміну тарифів необхідністю забезпечення дешевизни квитків. В той час як запровадження МАУ нових вимог до ручної поклажі  ніяким чином не вплинуло на ціни авіаквитків.

На сьогоднішній день МАУ не є лоукост перевізником, а вважається найбільшою авіакомпанією серед пасажирських перевезень в Україні. Більшість напрямків з України покриваються саме рейсами МАУ, особливо, коли мова йде про прямі рейси (в той час, коли інші перевізники можуть запропонувати  в більшості випадків лише сполучення з пересадками).

Цікаво, що під час пошуку квитків у заданому напрямку вказується ціна на найнижчий за вартістю тариф і лише при обранні відповідного рейсу покупцеві відкривається увесь перелік тарифів. Причому дана ціна включає тепер в себе тільки одну одиницю багажу – ручну поклажу встановленого розміру. Але про справжню вартість пасажир може дізнатись тільки після обрання квитка й введення розміру свого багажу. Як наслідок, обираючи квиток, він розраховує витратити умовно 20 євро, витрачає час на його оформлення, а потім на виході отримує зовсім інший тариф.

Скільки невдоволених пасажирів вже відчули на собі сюрпризи вказаних нововведень? Одним із гучних став для мене випадок із екс-міністром економіки Павлом Шереметою, який повідомив, що йому було відмовлено в посадці на рейс до Києва з підстав невідповідності кількості ручної поклажі до придбаного тарифу. При цьому пан Шеремета мав дійсний квиток та квиток за оплату надлишкового багажу. Однак співробітники обслуговуючої компанії, посилаючись на змінені правила перевезення ручної поклажі, не допустили Шеремету П.М. на посадку та, більше того, попросили сплатити штраф за зміну квитка.

Проблема продажу авіаквитків із приховуванням реальної ціни не є новою. Аналогічний випадок трапився в Італії, де компанії Ryanair та Wizz Air також ввели нові правила перевезення ручної поклажі. Згідно з новими правилами пасажир міг безкоштовно провозити в салоні літака тільки одну маленьку сумку, яку потрібно було прибирати під крісло, а за провезення на борту невеликих валіз була встановлена додаткова плата. Але в дану ситуацію втрутилася Антимонопольна служба Італії, яка встановила, що ручна поклажа є невід’ємним елементом для пасажирів авіатранспорту і її перевезення повинно бути дозволено без будь-яких додаткових витрат. Також вона прийшла до висновку, що нові правила авіакомпаній можна вважати «обманом споживачів», оскільки через них авіаперевізники почали таємно підвищувати ціну квитка, не включаючи в тариф дуже важливу послугу практично для всіх пасажирів – перевезення належної і необхідної ручної поклажі. І як наслідок – 21 лютого 2019 року Антимонопольна служба Італії своїм рішенням наклала на компанії Ryanair та Wizz Air штраф у розмірі 3 мільйони і 1 мільйон євро відповідно.

Погодьтеся, що випадок аналогічний українському. Однак чи побачить наш Антимонопольний комітет в діях МАУ порушення хоча б законодавства про недобросовісну конкуренцію? А воно, я нагадаю, встановлює відповідальність за введення в оману споживачів. І саме розслідування подібних справ знаходиться в компетенції АМКУ. Тому я й подала відповідне звернення і навіть вже отримала відповідь. У відповіді мені пообіцяли провести відповідне дослідження на наявність в подібних діях порушення. Тож з нетерпінням чекатиму результату.

 

Опубліковано у виданні “НВ Бизнес” 27 березня 2019 року.

Facebook
Google+
http://ptashnyk.com.ua/chy-pokaraie-antymonopolnyi-komitet-mau/
Twitter