Економічна конкуренція за новими правилами: війна картелям, права чистому бізнесу

Сподіваюсь, що Парламент прислухається до запиту бізнес-асоціацій і найближчим часом зробить правила розгляду справ Антимонопольним комітетом більш ефективними. 

За роки роботи на юридичному ринку, неодноразово стикалася на практиці зі зловживаннями колишніх очільників АМКУ, які на меті мали аж ніяк не забезпечення конкуренції, а переслідували окремий бізнес середньої ланки, шантажували його представників величезними штрафами й схиляли до неофіційних “домовленостей”.

Натомість справжні монополісти нарощували свої потужності, учасники справжніх картелів уникали відповідальності й все це, безперечно, відчували на собі споживачі.

Пам’ятаю, як неодноразово в моїй практиці представники АМКУ не давали можливості під час ознайомлення з матеріалами справи фотографувати документи, відводили не більше двох годин для ознайомлення з 20-ма томами (!) справи клієнта, не вносили непотрібні для АМКУ відомості в протоколи проведених слухань, штучно затягували розгляд справ, схиляли компанії до неофіційних “домовленостей” з Комітетом в обмін на зменшення потенційних штрафів або закривали очі на очевидні конкуренційні порушення.

Знаю, що юристи-практики в сфері конкуренційного права можуть ще довго продовжувати наведений перелік зловживань.

Сьогодні робота АМКУ перейшла в дещо кращий формат, але фактична можливість для зловживань залишилась. Аби не випробовувати долю та чесність працівників АМКУ, разом з Комітетом з конкуренційного права Асоціації правників України ми розробили зміни до конкуренційного законодавства, які, по-перше, унеможливлять зловживання та порушення прав компаній-учасників розслідувань АМКУ, по-друге, нададуть АМКУ ефективні європейські механізми розслідування картелів та забезпечать реалізацію та захист прав всіх осіб, що беруть участь у справах про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Законопроект №6746 від 17 липня 2017 року “Про внесення змін до деяких законів щодо забезпечення принципів процесуальної справедливості та підвищення ефективності проваджень у справах про порушення законодавства про захист економічної конкуренції” переслідує дві глобальні цілі: надати АМКУ ефективні європейські механізми розслідування конкуренційних порушень і забезпечити реалізацію та захист прав всіх осіб, що беруть участь у справах про конкуренційні порушення. 

Отже, проектом пропонується:

1. Імплементація поширених в економічно розвинених країнах практик виявлення та доведення антиконкурентних узгоджених дій та зловживань монопольним становищем.

Наразі картелі та інші антиконкурентні узгоджені дії приносять величезні збитки як економіці в цілому, так і пересічним громадянам.

Картелі – це таємні змови, в реалізації яких, як правило, зацікавлені всі їх учасники. І тому виявити картель, зібрати докази та притягнути до відповідальності порушників надзвичайно складно. У розвинених країнах вже давно успішно функціонують правові механізми ефективного виявлення і припинення картельних змов.

Законопроектом пропонується запровадження програм звільнення від відповідальності для осіб, що повідомили раніше за інших про свою участь в картелі та сприяли його розкриттю (leniency) та процедури врегулювання у справах щодо картелів (settlement).

Ці практики базуються на принципі пом’якшення відповідальності для порушників в обмін на визнання та припинення порушення, усунення його наслідків, співпрацю з Комітетом та надання інформації, важливої для розслідування.

Можна провести аналогію з угодою про визнання відповідальності у кримінальному процесі. Можливість співпрацювати з Комітетом несе потенційні вигоди як компаніям, які отримують шанс заощадити шляхом зменшення розміру потенційних штрафів або звільнення від відповідальності, так і самому АМКУ, який має бути зацікавлений у швидкому та ефективному розслідуванні справи з беззаперечним доведенням вини учасників картелю. Дієвість цих механізмів доведена багаторічною успішною практикою ЄС.

2. Законопроект спрямований на закріплення в законодавстві прав осіб, які беруть участь у справах, що розглядаються органами АМКУ, гарантій цих прав, а також механізмів реалізації таких прав

Наразі АМКУ об’єднує в собі функції контролю, розслідування порушень та прийняття рішень у справах, що породжує ризик упередженості та необ’єктивності.

Щоб компенсувати таку ситуацію та надати суб’єктам господарювання реальні інструменти для забезпечення справедливості та запобігання зловживань з боку державного органу, пропонуються наступні зміни.

3. Фіксовані строки розгляду справ.

На сьогоднішній день жодні строки для розслідування конкуренційних порушень АМКУ законодавством не передбачено.

Законопроектом надається АМКУ не більше шести місяців для розгляду справ про недобросовісну конкуренцію та не більше трьох років для більш складної категорії справ таких, як зловживання монопольним (домінуючим) становищем та антиконкурентні узгоджені дії.

Треба запобігти можливості АМКУ штучно затягувати розслідування тих чи інших порушень, що можуть тривати 5 і більше років.

Особливо це стосується справ про недобросовісну конкуренцію, де добросовісні суб’єкти господарювання зацікавлені в швидкому припиненні порушення, коли їхні недобросовісні конкуренти використовують чужу ділову репутацію.

Чесні компанії можуть роками вкладати чисельні ресурси в розвиток та промоуцію свого бренду. Натомість недобросовісні суб’єкти господарювання беруть і, використовуючи вже відомий і популярний бренд, починають реалізовувати під ним власну продукцію.

І тут має реагувати АМКУ. І реагувати дуже швидко, поки недобросовісні конкуренти не встигли збути всю продукцію й отримати прибутки.

4. Право учасника до прийняття рішення бути заслуханим незалежним від розслідування уповноваженим зі слухань.

По аналогії з відповідним інститутом в конкурентному праві ЄС, пропонується запровадити інститут уповноваженого зі слухань, неупередженість якого забезпечується особливим порядком призначення та обов’язком оприлюднювати звіти щодо наслідків проведених слухань.

5. Відвід.

Учасник процесу, якому стали відомі обставини, що свідчать про упередженість державного уповноваженого АМКУ, повинен мати право вимагати відвід такої особи.

Крім того, проект фіксує такі важливі права для осіб, що беруть участь у справі, як: право знімати копії та фотокопії з матеріалів справи, мати достатньо часу для підготовки захисту, право особи знати, у вчиненні якого порушення вона підозрюється, а також право на конфіденційність відносин.

Окремої уваги заслуговують також норми, що удосконалюють механізм проведення органами АМКУ позапланових перевірок дотримання конкуренційного законодавства та механізму нарахування пені за несплату штрафу під час оскарження рішень АМКУ суб’єктами господарювання.

​Знаю, що в ВРУ вже надійшло багато листів й від бізнес-асоціацій з проханням якомога швидше розглянути проект 6746.

Сподіваюсь, що Парламент прислухається до запиту бізнес-асоціацій і найближчим часом зробить правила розгляду справ Антимонопольним комітетом більш ефективними з точки зору розкриття та припинення порушень та справедливими для компаній, що беруть участь у справах. 

Facebook
Google+
http://ptashnyk.com.ua/ekonomichna-konkurentsiia-za-novymy-pravylamy-viina-karteliam-prava-chystomu-biznesu/
Twitter